Tuesday, 6 February 2007

Hårtorken på full värme

I dag är det inte skönt! Det är varmt och vinden som normal ger svalka är i dag varm och det är som att sitta med hårtorken på full fart och rakt in i fejjan.
Skulle ha klippt några får i dag men det är för varmt både för dom och för mej.
Fåren är på uppfarten och har stora svalkande skuggande träd att sitta under.
Själv har jag sysselsatt mej med att köpa en elektrisk fårklippare via postorder och den kommer lagom till lördag. Ska bli intresant och se om det är lika lätt som det ser ut när andra klipper får med el-klippare. Att klippa med gammaldags sax är för långsamt och i den här värmen så vill vare sej jag eller fåren vara med om det. När jag klipte min bagge för många år sen så hade han väldigt mycket ull på sej, ett års ull, under ullen så var han skönt sval! Så ullen är både bra i kylan och i värmen.
Dom ska ändå inte ha för mycket ull då dom kan få flystrike, vilket är flugor som lägger larver som kläcks i under ullen och dom kryper i skinnet på fåren,,därför klipper jag dom 2 gånger per år.
Enda nyttiga jag gjort i dag är att borsta hundarna i arla morgonstund innan det blev för varmt och sen har jag skurat ur hönshuset. Nu väntar jag bara på att det ska bli lite svalare så jag kan laga middag. Såg just att bloggen har inte samma datum som jag har, kanske kan fixa till det nånstans? när det säjer måndag då har jag tisdag,,jag är alltid en dag före :)

No comments: